یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با صعود‌های انفجاری شاخص، بازده بورس تهران به 12.8درصد رسید.

بورس

به گزارش همشهری، با آغاز مهر‌ماه و فصل مدارس گویا زنگ شاخص بورس هم به صدا درآمد و شاخص بازار سهام با صعود‌های انفجاری ره یکساله را یک‌شبه پیمود و رکورد‌های عجیب و غریبی را به ثبت رساند. این در حالی است که شاخص بورس تهران از اردیبهشت‌ماه تا مرداد همه سهامداران را خسته کرده بود چرا که با وجود افزایش تورم و رشد قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات، قیمت سهام نه‌تنها رشد نمی‌کرد بلکه با کاهش هم مواجه می‌شد اما از ابتدای شهریور‌ماه ورق برگشت و شاخص بورس تهران که گویا خواب‌نما شده بود شروع به صعود کرد به‌طوری که بازده بورس تهران که در پنج‌‌ماه اول سال حتی به زیر صفر رسیده بود در طول یک‌ماه به 9درصد رسید.

زیان‌های شدید شاخص بورس در پنج‌‌ماه اول سال به حدی بود که بسیاری از سهامداران از روند صعودی بورس ناامید شده بودند چراکه چنین رکودی در طول فعالیت بورس کم‌سابقه بود، اما این پایان کار نبود چرا‌که در پایان شهریورماه و با آغاز مهر‌ماه لوبیای سحر آمیز بورس بیدار شد و شاخص بورس هرروز به‌طور میانگین1.5درصد رکورد زد. صعود‌های شاخص بورس در طول 10روز گذشته به حدی کم سابقه بوده که بسیاری از کارشناسان را متعجب کرده است چراکه شاخص بورس تهران فقط در یک روز نزدیک به 620 واحد صعود کرد.
آمار‌ها نشان می‌دهد با صعود شاخص در طول چند روز گذشته شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون سه هزارو300واحد معادل12.8درصد رشد کرده است. این در حالی است که ظرف دو روز گذشته حجم تقاضا برای خرید سهام در بورس به حدی زیادشده است که صف‌های سنگینی برای برخی از سهام در بورس تشکیل شده است.

به‌نظر می‌رسد سهامداران برای خرید سهام در بورس هجوم آورده‌اند؛ هجومی که منجر به تشدید جو هیجانی در بازار سهام شده به‌طوری که در معاملات روز شنبه و دیروز سهامداران به‌ترتیب 135و 180میلیارد تومان سهام خریدند که این میزان، رقم بی‌سابقه‌ای در بورس تلقی می‌شود.

با وجود آنکه مسئولان رده بالای اقتصادی از صعود شاخص‌های بورس خوشحالند اما سهامداران حرفه‌ای و کارشناسان نیک می‌دانند که در پس هر صعود انفجاری که ناشی از هیجان است یک سقوط هم نهفته است و این به یک سنت دیرینه در بورس تهران تبدیل شده است. به‌طور معمول سهامداران حرفه‌ای در تمام دنیا روی نوسان‌های مداوم و آرام سرمایه‌گذاری می‌کنند نه نوسان‌های یک‌شبه و هیجانی. به‌نظر می‌رسد نقدینگی پس از هجوم به بازار‌های ارز و طلا این بار به بورس هجوم آورده است.

کد خبر 186354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز